"Pikkusisko" Ametyst | Blog4Rocks

“Pikkusisko” Ametyst

ametyst logoGdanskin Stochnian telakan huvivenetuotanto alkoi toden teolla Ametyst-mallilla. Joidenkin lähteiden mukaan Ametisteja valmistettiin 100 kappaletta, joista suuri osa päätyi Yhdysvaltoihin vientituotteena. Toisaalla on mainttu että jahti olisi ollut suosittu myös paikallisesti Puolassa.

Ametistista kehitetty “Amestyst II” tai tutummin “King’s Ametyst” pohjautuu käytännössä metrin verran pidennetyn Ametistin suunnitelmiin.

Ametyst ja Ametyst II/King's Ametyst mallien mitat. Ikävä kyllä kieli on vähän outo.

Ametyst ja Ametyst II/King’s Ametyst mallien mitat. Ikävä kyllä kieli on vähän outo.

Aikalaiskuvausta vapaasti käännettynä:

“Ametistin” suunnittelussa yhdistyvät  merikelpoisuus,  helppo hallinta, hyvät tilat purjehtimiseen ja suhteellisen alhaiset kustannukset. Suunnittlijoiden lisäksi suunnitteluun osallistui sekä rakentajat että merimiehet, joiden ehdotusten perusteella niihin tehtiin useita muutoksia. Erityisesti lopullinen versio  sai paljon enemmän vakautta lisäämällä kölin painoa, joka oli lopulta 41% kokonaismassasta. Merikelpoisuutta paransi korkeat laidat.”

Epävirallisen käännöksen mukaan (puolalaisista www-sivuista) neuvostomiehityksen päätyttyä ensimmäinen huvivene, joka purjehti viranomaisten estämättä Itämerelle, olisi ollut juuri Ametyst-mallinen.

new-yatchs-2

Purjekaavio

Olisko alunperin esitteestä?

1 - Cockpit, 2 -  kaapit, 3 - vuodepaikkoja, 4 - perähytti, 5 - varasto, 6 - polttoainesäiliö, 7 - vaatekaappi, 8 - , 9 - , 10 - Keulasoppi, 11-hylly astiat, 12 - jääkaappi, 13 käymälä, 14 - vesisäiliö, 15- , 16 keulahytti, 17 ketjulokero

1 – Cockpit, 2 – kaapit, 3 – vuodepaikkoja, 4 – perähytti, 5 – varasto, 6 – polttoainesäiliö, 7 – vaatekaappi, 8 – , 9 – , 10 – Keulasoppi, 11-hylly astiat, 12 – jääkaappi, 13 käymälä, 14 – vesisäiliö, 15- , 16 keulahytti, 17 ketjulokero

Ametystin runkolinjat

Ametystin runkolinjat

 

Telakalta?

Telakalta. Huomaa paikallinen heinätraktori taustalla ;)